Kost het doen van je marketing jouw erg veel moeite? Krijg je er niet uit terug wat je had verwacht te krijgen? Het kan zomaar zijn dat de gebruikers op jouw website obstakels ervaren waar jij geen weet van hebt.
In dit artikel neem ik je stapsgewijs mee in wat conversie optimalisatie (CRO) is en hoe jij het kunt inzetten voor je marketing en website.
Jij wilt toch niet die website hebben die elke dag leads en dus ook geld verliest?
In het algemeen betekent Conversie Optimalisatie (CRO) dat je een hoger percentage gebruikers van je website zo ver krijgt om de gewenste actie op je website te ondernemen. Een voorbeeld van zo’n gewenste actie kan zijn het kopen van een product, het inschrijven voor een dienst, het klikken op ‘toevoegen aan winkelmandje’, het inschrijven voor een nieuwsbrief, etc.
Deze betekenis is al heel waardevol, toch? Maar wat als ik je nu vertel dat het veel verder gaat dan deze betekenis? Laat het me je uitleggen.
Voor mij gaat conversie optimalisatie (CRO) over het voortdurend opnieuw leren kennen van het publiek van je website. Kortom: het is een proces met een focus op het leren en begrijpen van wat je gebruikers beweegt, tegenhoudt en overtuigt. Als je dit weet, lever je de best mogelijke gebruikerservaring (UX). In ruil daarvoor zullen je gebruikers de gewenste acties ondernemen (doelen).
Kort gezegd:
Heel belangrijk: Conversie optimalisatie is datagedreven en niet gebaseerd op meningen. Je maakt onder andere gebruik van user experience/onderzoek, statistieken, data en psychologie.
Conversie optimalisatie gaat over het verbeteren van je marketing en website en het tweaken van je website zodat je bedrijf sneller groeit. Maar waarom moet je hiervoor een conversie optimalisatie specialist hebben?
Staan jouw online marketing resultaten en doelstellingen onder druk? Geef je steeds meer uit aan advertenties en de kosten per klik (CPC) blijven maar stijgen? Het wordt ook steeds moeilijker om met SEO bovenaan te blijven staan binnen de zoekmachines. De concurrentie wordt moordend en het wordt steeds moeilijker en duurder om bezoekers naar jouw website te krijgen.
De oplossing? Zorg dat een hoger percentage van jouw bezoekers van je kopen (of de gewenste actie ondernemen).
Je kunt natuurlijk je uitgaven aan advertenties (SEA) of zoekmachine optimalisatie (SEO) verhogen en als het goed is leidt dat ook tot een directe verhoging van de conversies. Dit verhoogt dus zeker je omzet, maar verhoogt het ook je winst?
Geef je liever je geld aan Google uit, of geef je het geld liever uit aan het verbeteren van je website? Je kunt beter kiezen voor het verbeteren voor je website, op die manier verhoog je je omzet én je winst.
Met conversie optimalisatie verbeter je je website, zonder dat je extra geld hoeft uit te geven aan andere marketingkanalen. Het uitgeven van hetzelfde bedrag leidt nu tot meer conversies. En dat is nog niet eens alles.
Als je je conversieratio verdubbelt, worden je inkomsten ook verdubbeld. Hierdoor kan het interessant zijn om extra online marketingkanalen toe te voegen, die voorheen te duur waren. Door je nieuwe conversieratio is dat niet meer het geval. Je kunt het aantal bezoekers weer verdubbelen en ondertussen heb je dus je omzet verviervoudigt!
De volgende keer dat je je online marketing budget verhoogt, zal dit leiden tot meer conversies door de verbeteringen op de website.
Door middel van conversie optimalisatie ben je continue bezig met het verbeteren van je huidige website, in plaats van om de paar jaar een nieuwe website te laten maken. Dit heeft enorme voordelen.
Het verbeteren van je website is cool. Het verhogen van je inkomsten is geweldig. Maar leren over je doelgroep is nog veel beter. Leren over jouw publiek zal helpen om meer experimenten te bedenken die een grotere kans van slagen hebben.
Het opbouwen van een gedragsmodel op basis van psychologische kennis helpt om jouw potentiële klanten te bereiken via allerlei verschillende marketingkanalen.
Om dit te kunnen berekenen zijn statistische methoden bedacht. Het aantal bezoekers en conversies op je website zijn hierop van invloed. Om niemand uit te hoeven sluiten, heb ik twee profielen bedacht. Deze profielen vertegenwoordigen het grootste deel van jouw website.
Met CRO doe je experimenten. Om iets te kunnen zeggen over de uitkomsten van deze experimenten, moeten deze wel significant zijn. Significantie houdt in dat de gegevens nauwkeurig genoeg zijn om het hele publiek dat je hebt te vertegenwoordigen. Experimenten uitvoeren die niet significant zijn, is riskant en kan je conversie eerder schaden dan verbeteren.
Om binnen het laag risico-profiel te vallen, moet je minstens 500 conversies per maand hebben. Bij een A/B-test zou dit neerkomen op ongeveer 250 conversies voor de A- en 250 conversies voor de B-varianten. Vanaf dit punt heb ik aanzienlijke successen gezien.
De laag risico-profielen passen veelal bij websites met veel verkeer en conversies, zoals bijvoorbeeld eCommerce webshops en lead generatie websites.
Heb jij nog geen 500 conversies per maand? Maak je geen zorgen. Ook voor jou is er een mogelijkheid om aan CRO te doen. Wat anders is dan bij het laag risico-profiel, is de impact van de experimenten. Bij het laag risico-profiel kun je experimenten met kleine veranderingen op de website. Met het hoog risico-profiel experimenteren we met veranderingen die een grotere impact hebben op de website.
Voorbeelden van experimenten met een grote impact kunnen meerdere wijzigingen tegelijk, op dezelfde pagina, zijn, of in hetzelfde afrekenformulier. Het hoog risico-profiel is voor bedrijven die willen investeren in groei. Je kunt hierbij denken aan start-ups en scale-ups.
Wanneer je in de beginfase zit met je bedrijf, ben je meer bereidt om risico’s te nemen om groter te groeien.
Maar nu je weet waar je staat. Wat is dan de volgende stap? Ben je benieuwd naar welke experimenten je moet doen?
Werkzaam vanuit Groningen voor bedrijven in het binnen- en buitenland. Laten we een kennismaking inplannen. Je zit uiteraard nergens aan vast.
Stuur een bericht