Heb jij GA4 en Google Ads op een van je websites gebruikt? Heb je gemerkt dat niet alle GA4-gegevens verschijnen in Google Ads, ook al zijn de accounts al verbonden? Heb jij cross-domain tracking ingeschakeld?
Kun jij ‘Alle gebruikers’-gegevens zien in GA4, maar wordt het automatisch geïmporteerde GA4-publiek ‘Alle gebruikers’ niet gevuld? Er zijn enkele instellingen die je handmatig moet instellen in GA4. Ik zal het stap voor stap met je doorlopen.
Om dit te kunnen doen, heb je het juiste toegangsniveau nodig.
1. Login bij Google Analytics
2. Navigeer naar het account en GA4-property.
3. Selecteer Gegevensinstellingen, klik vervolgens op Gegevensverzameling in het submenu.
4. Activeer Google signals (bovenste rij)
5. Klik op de knop ‘Aan de slag’, gevolgd door ‘Doorgaan’ en activeer Google Signals.
6. Open de onderste rij ‘Erkenning gegevensverzameling van gebruikers’ en klik op ‘Ik erken de voorwaarden’ (onderste rij).
7. Het kan tot 24 uur duren voordat de gegevens/doelgroepen zichtbaar zijn in GA4.
Ik hoop dat dit het probleem oplost dat je hebt met het delen van gegevens tussen GA4 en Google Ads.
Met GA4 is het gemakkelijker om cross-domain tracking in te stellen dan met de universele versie.
1. Login bij Google Analytics
2. Ga naar het account en GA4 property
3. Open Gegevensstromen
4. Selecteer de gegevensstroom voor cross-domain tracking.
5. Ga naar ‘Tag-instellingen configureren’.
6. Klik op ‘Configureer uw domeinen’.
7. Dit is waar we configureren welke domeinen we willen volgen in deze gegevensstroom. Klik op ‘Voorwaarde toevoegen’ en voeg de websites toe die je wilt volgen. Dit werkt alleen als je dezelfde meet-ID op alle websites gebruikt.
8. Vergeet niet om op ‘Opslaan’ te klikken.
Je hebt nu cross-domain tracking ingesteld! Dit zou het moeten doen. In combinatie met Google Signalen, zou je alles moeten kunnen volgen wat je nodig hebt.
Cross-domein tracking biedt verschillende voordelen voor bedrijven die actief zijn op meerdere websites. Door gebruik te maken van deze functie in Google Analytics 4 kun je het volledige pad van de klantreis volgen en begrijpen hoe bezoekers tussen de verschillende domeinen navigeren. Dit geeft je een beter inzicht in de waarde van elke website en welke rol deze speelt in het conversieproces.
Een ander voordeel van cross-domein tracking is dat je het aantal conversies bij kunt houden die over meerdere domeinen plaatsvinden en deze toe kunt voegen aan je attributiemodel. Dit geeft je een beter inzicht in welke website(s) de meeste conversies opleveren en welke stappen er genomen moeten worden om deze resultaten verder te verbeteren.
Daarnaast helpt cross-domein tracking bij het opsporen van fouten die optreden bij het overbrengen van gebruikersgegevens tussen domeinen. Door deze fouten op te lossen, kun je een betere gebruikerservaring bieden aan je bezoekers en mogelijke verliezen in conversies voorkomen.
Tot slot helpt cross-domein tracking bij het begrijpen van de gebruikerservaring en het identificeren van eventuele pijnpunten bij het navigeren van domein naar domein. Door deze pijnpunten op te lossen, kun je de gebruikerservaring verbeteren en de kans vergroten dat bezoekers terugkeren naar je website.
Cross-domein tracking maakt het mogelijk om gebruikers te volgen over verschillende domeinen.
Het is belangrijk voor een nauwkeurige analyse van gebruikersgedrag op websites met verschillende domeinen.
Ja, als je gegevens wilt integreren van websites met verschillende domeinen.
Volg de stappen in Google Analytics om domeinen toe te voegen aan de datastroom en gebruik dezelfde meet-ID op alle websites.
Ja, cross-domein tracking werkt met alle rapporten in GA4 en biedt een volledig beeld van gebruikersgedrag over verschillende domeinen.
Werkzaam vanuit Groningen voor bedrijven in het binnen- en buitenland. Laten we een kennismaking inplannen. Je zit uiteraard nergens aan vast.
Stuur een bericht