AMP (Accelerated Mobile Pages) is een open-source project dat ervoor moet zorgen dat websites snel en makkelijk laden op mobiele apparaten. AMP-pagina’s kregen vaak een voorkeursbehandeling in de zoekresultaten. Dat gaat nu stoppen.
Het concept klinkt supercool, toch? Een geoptimaliseerde versie van je pagina die in een mum van tijd laadt. En daardoor vaak een voorkeursbehandeling krijgt in de zoekresultaten. Het AMP-project blijft bestaan, maar de voorkeursbehandeling die AMP-pagina’s tot nu toe kregen, verdwijnt.
Vanaf juni 2021 heeft Google een algoritme-update uitgerold. Deze update gebruikt een nieuwe set richtlijnen om te bepalen welke ranking websites/pagina’s krijgen. En volgens deze nieuwe richtlijnen krijgen sites die het AMP-formaat gebruiken geen voorkeursbehandeling meer.
In een blogbericht deelde Google het volgende mee: “De nieuwe pagina-ervaringssignalen combineren Core Web Vitals met onze bestaande zoeksignalen, waaronder mobielvriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS-beveiliging en opdringerige interstitiële richtlijnen. […] Met de update die vanaf juni 2021 wordt uitgerold, komen pagina’s die gebruikmaken van andere technologie dan AMP ook in aanmerking om te verschijnen in de mobiele functie Top Stories in Search. Elke pagina die voldoet aan het inhoudsbeleid van Google News komt dan in aanmerking. Wanneer we de resultaten rangschikken, geven we prioriteit aan pagina’s met een geweldige pagina-ervaring. Daarbij maakt het niet (meer) uit of die pagina’s AMP of een andere webtechnologie gebruiken.”
Google begon in 2015 AMP te pushen bij webbouwers. De technologie creëert een soort uitgeklede HTML-pagina, die in theorie zorgt voor een betere gebruikerservaring op mobiele apparaten.
Een degelijk gebouwde website is vaak al sneller dan zijn AMP-versie. AMP werd vooral gebruikt door marketingspecialisten en ontwikkelaars om te kijken of het websites een hogere ranking op Google gaf.
De nieuwe Core Web Vitals update bevat richtlijnen en beoordelingscriteria voor een optimale gebruikerservaring. Google vindt het niet meer nodig om een geoptimaliseerde versie van de website te tonen, omdat het ervan uitgaat dat de website zelf al voldoende geoptimaliseerd is en voldoet aan de richtlijnen.
De AMP-technologie is een soort uitgeklede HTML-pagina, die in theorie zorgt voor een betere gebruikerservaring op mobiele apparaten.
Want to remove AMP from your website now that you know it’s not necessarily needed anymore? Then make sure you redirect all old AMP-related URLs to the original pages. In fact, AMP pages had slightly different URLs. There are several ways to do this.
Als je liever geen plugin gebruikt om redirects in te stellen, kun je redirects instellen via het .htaccess bestand op je WordPress hosting account.
Eerst moet je de website openen met een FTP-client of Bestandsbeheer in cPanel. Vervolgens moet je het .htaccess bestand vinden in de hoofdmap van de website. Dit bestand gaan we aanpassen.
Na het maken van een back-up voeg je de volgende code toe onderaan het .htaccess bestand:
// Redirect AMP to non-AMP
RewriteEngine Aan
RewriteCond %{REQUEST_URI} (.+)/amp(.*)$
RewriteRule ^ %1/ [R=301,L]
Vergeet niet je wijzigingen op te slaan. Als je FTP gebruikt, moet je het bestand weer uploaden naar de server. Je kunt nu de AMP-versie van elke pagina op je website bezoeken om te controleren of de omleiding werkt zoals je in gedachten had.
Eerst moet je een Redirect-plugin installeren en activeren. Zorg ervoor dat je niet al een redirect plugin gebruikt. Als je een tweede installeert, kan dat conflicten veroorzaken en je website ontoegankelijk maken.
Ga na het activeren naar Tools > Redirection (Extra > Omleidingen) om redirects in te stellen
Voeg eerst de volgende code toe in het veld Source URL:
/(.*)\/amp
In het veld doel-URL moet je de URL van uw website toevoegen in het volgende formaat:
https://jedomein.nl/\
Vergeet niet jedomein.nl te vervangen door je eigen domeinnaam. Vink nu het vakje Regex aan en selecteer Redirections in het keuzemenu. Klik ten slotte op de knop ‘Redirect toevoegen’ om de wijzigingen op te slaan.
Bezoek daarna een AMP-pagina op uw website om te zien of de omleiding goed werkt.
Als je website voldoende geoptimaliseerd is en voldoet aan de richtlijnen van Google, is er eigenlijk geen reden om AMP te blijven gebruiken. De update ging half juni 2021 live, je kunt nu plugins voor AMP deactiveren en verwijderen.
Hetzelfde geldt voor AMP-containers die via Google Tag Manager worden geladen. Als je AMP toch blijft gebruiken, kan het geen kwaad. Maar als je liever hebt dat je pagina’s in hun oorspronkelijke styling verschijnen, dan kan dat ook weer.
Werkzaam vanuit Groningen voor bedrijven in het binnen- en buitenland. Laten we een kennismaking inplannen. Je zit uiteraard nergens aan vast.
Stuur een bericht