Een geweldige manier om waardevolle inzichten van jouw gebruikers te verzamelen, is door een exit-intent enquête (pop-up) te tonen wanneer jij op het punt staat de website te verlaten.
Dit is waarom je de exit-intent enquête zou kunnen gebruiken. Op dit moment weet je niet of je hebt gevonden wat je zocht. Om daar achter te komen, kun je een pop-up instellen met een vraag. Hierin kun je jouw mening kwijt over de website.
Laten we opschrijven hoe de pop-up moet werken en welke vragen we kunnen stellen.
Deze pop-up verschijnt wanneer iemand de website probeert te verlaten. Het nadeel is dat dit moeilijker te volgen is op een mobiel apparaat. De oplossing hiervoor is om de pop-up te tonen op het moment dat iemand 10 minuten inactief is, aangezien tabbladen vaak niet worden gesloten op mobiele apparaten. Wanneer ze terugkeren naar de browser, zien ze de pop-up (in theorie).
Wanneer een bezoeker de pop-up heeft gesloten, wordt deze niet meer getoond. We tonen de pop-up niet op de homepage, maar wel op de rest van de website. Op de homepage weten we nog niet met welke intentie de bezoekers naar de website komen (tenminste, dat is vaak het geval).
Doelen zijn geweldig om te kijken of het tonen van de enquête een succes was (of niet). Om het doel specifiek te maken, moeten we een duur en aantal reacties instellen. Door dit te meten, kunnen we erachter komen of deze pop-up een succes is en of we deze op een later tijdstip opnieuw kunnen gebruiken.
Hieronder hebben we enkele vragen samengesteld die we aan bezoekers kunnen stellen:
De vragen zijn allemaal gesloten, wat betekent dat ze met ja of nee kunnen worden beantwoord. Als bezoekers “Nee” antwoorden, vragen we om details via een open veld. Deze details vertegenwoordigen de pijnpunten van de bezoekers.
Kies één van de bovenstaande vragen als vervolgvraag.
Naast de antwoorden op de vragen is het ook slim om bij te houden op welke pagina’s de bezoeker de pop-up ziet (en invult). We moeten deze kunnen combineren met de antwoorden van de bezoekers om betere inzichten te krijgen over de antwoorden op de pop-up.
Bijvoorbeeld: als iemand aangeeft dat de pagina te lang is, dan is het ook handig om te weten om welke pagina het gaat. (De beste manier is om de hele reis vanaf punt A waar de bezoeker binnenkomt tot punt B waar de bezoeker de pagina verlaat bij te houden).
Er zijn veel tools die gebruikt kunnen worden om de exit-intent enquête (pop-up) op te zetten. Hieronder noem ik er een paar op.
Een van de meest gebruikte en beste tools voor de exit-intent enquête is de functie Exit-Intent Survey van Hotjar. Het is gemakkelijk in te stellen en kan gratis worden gebruikt.
Deze exit-intent enquête is mogelijk zelfs opgenomen in de gratis versie.
Een van mijn persoonlijke favorieten is Getsitecontrol.com. Het heeft verschillende pop-ups voor verschillende situaties.
Deze tool kan gemakkelijk worden gebruikt om exit-intent enquêtes op te zetten.
Als je hulp nodig hebt bij de voorbereiding of het instellen van de exit-intent, voel je vrij om contact met mij op te nemen door een voicemail achter te laten of contact op te nemen via social media/het contactformulier.
Wil je meer leren over de vragen die je aan je klanten zou moeten stellen in een enquête? Op mijn website is een meer gedetailleerd artikel te vinden.
Werkzaam vanuit Groningen voor bedrijven in het binnen- en buitenland. Laten we een kennismaking inplannen. Je zit uiteraard nergens aan vast.
Stuur een bericht